Sunday 23 December 2012

Cara Memilih Makanan yang Sihat di Sekolah



Seperti yang kita ketahui, isu hangat yang diperkatankan kebelakangani ini mengenai makanan kantin tidak sihat. Pemilihan makanan yang tidak seimbang dan salah boleh menggangu proses pembelajaran mereka. Tambahan pula, kandungan kalori yang tinggi dalam hidangan boleh meningkatkan peratus obesiti dalam kalangan pelajar-pelajar.
Bagaimanakan cara untuk mengajar mereka untuk memilih makanan yang sesuai dan lebih berkhasiat apabila membeli snek pada waktu rehat di kantin sekolah? Disini terdapat beberapa cara yang boleh kita ikuti untuk mendidik meraka dalam memilih snek ataupun makanan di kantin sekolah:

                        1.      Galakkan anak-anak anda lebih kerap mengambil makanan ini:
·      Snek yang kurang beminyak dan kurang manis, tetapi membekalkan nutrien, yang berguna, seperti sandwic dengan inti telur,ayam, sardin atau tuna, kuih apam, pau kukus, atau mihun sup dengan sayuran dan daging. Buah-buahan seperti pisang, jambu batu dan epal juga merupakan pilihan yang terbaik.
·      Minuman kurang manis adn berkhasiat juga boleh diambil. Antaranya adalah susu(termasuk yang berperisa), susu kacang soya, jus buah-buahan segar, dan minuman yogurt.

                        2.      Ajar anak-anak anda supaya mengambil makanan ini sekali-sekala 
                             (hadkan kepada 1-2 kali seminggu)                   
·    Nasi lemak, nasi goreng atau mi/mihun/kuihteow goreng,dan mi kari.
·   Makanan ini boleh diambil sesekali kerana ianya membekalkan beberapa nutrien penting,tetapi mengandungi lemak yang tinggi. Nasihatkan anak anda supaya makan hidangan kecil sahaja (atau separuh).

                        3.      Ajar anak-anak supaya mengurangkan pengambilan snek ini 
                              (tidak lebih daripada sekali seminggu):
· Makanan yang berminyak, mengandungi banyak lemak dan garam, seperti pisang goreng,burger,sosej,nuget goreng dan kentang goreng.
·  Makanan dan minuman manis dan mengandungi banyak gula seperti air sirap,kordial buah-buahan,minuman berkarbonat,gula-gula dan kuih-muih manis.
·  Makanan yang mengandungi banyak garam dan perisa, seperti kerepek/keropok,dan snek dengan perasa tiruan.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More